• Semasa

    AWAS !!! Bacaan IPU catat lebih 100





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    KUALA SELANGOR - Pelbagai pendekatan diambil agensi kerajaan bagi membendung kebakaran terbuka di Hutan Raja Musa, Bestari Jaya dan Hutan Simpan Bukit Belata, Hulu Selangor berikutan indeks pencemaran udara (IPU) di daerah ini mencatat lebih 100.

    Pegawai Daerah Kuala Selangor, Suliman Abd Rahman berkata, kebakaran terbuka kini sudah mencecah hampir 400 hektar kawasan hutan gambut di daerah ini dan Hulu Selangor yang dilaporkan berlarutan sejak 24 Februari lalu.

    Menurutnya, pelbagai pendekatan diambil agensi kerajaan yang berusaha membendung kebakaran terbuka ini termasuk menyalurkan sumber air lombong ke lokasi kebakaran sejauh 700 meter dahulu.

    “Pada asalnya saluran air sejauh 1.5 kilometer bagaimanapun untuk peringkat awal, kita buat sejauh 700 meter ke kawasan perintang kebakaran ‘fire break’. Jika ada keperluan jarak saluran air akan ditambah," katanya.

    Suliman berkata, peralatan seperti pam sedutan turut dipinjam daripada agensi berkaitan manakala kerja pemasangan paip PVC untuk menyalurkan air di kawasan kebakaran dengan tujuan untuk membanjiri tanah yang terjejas turut dibuat.

    “Langkah sederhana itu mungkin dapat membantu selain ‘water bombing’ yang dilaksanakan di Sungai Tengi bagi mengelakkan api dari terus merebak ke kawasan lain.

    “Keluasan sebenar kawasan yang terjejas dalam kebakaran itu masih belum dapat dikenal pasti berikutan helikopter tidak boleh terbang tinggi akibat jerebu tebal,” katanya, semalam.

    Suliman juga tidak menolak tindakan individu tidak bertanggungjawab yang kononnya mahu membersihkan kebun mereka antara punca kebakaran terbuka terus berlarutan sehingga menjejaskan penduduk setempat.

    “Bagaimanapun gerak kerja memadamkan kebakaran giat dijalankan semua pihak yang berkaitan dan menasihatkan semua supaya tidak membuat pembakaran secara terbuka meskipun di tanah milikan sendiri.

    “Saranan ini penting untuk dikongsi bersama sebab IPU di daerah ini sudah mencatat tidak sihat dan jangan ambil kesempatan membersihkan kebun ketika musim kering.

    “Saya juga menyifatkan musibah cuaca kering yang melanda negara ini adalah fenomena luar biasa sehinggakan air di kawasan empangan menyusut dengan begitu ketara menyebabkan catuan air kali ketiga dibuat,” katanya. - SH.

    Tiada ulasan

    http://2066848.bdv-w.bidvertiser.com/BidVertiser.dbm?pid=175079&bid=2066848&xml=1&czero=4&dlt=0&maxcount=[MAX_RESULTS]&ownid=[SUBID]&Kterm=[KEYWORDS_ENCODED]&cip=[CLIENT_IP]&bvref=[REFERRER_ENCODED]&u_agnt=[USERAGENT_ENCODED]&bvlang=[BROWSER_LANG-ENCODED]